Wil jij leren hoe je een effectief persbericht schrijft? En hoe je het voor elkaar krijgt dat de lokale pers over jouw onderwerpen gaat schrijven? Dat is precies wat je leert tijdens de tweedelige webinar ‘Persberichten schrijven’. Tussen 20.00 en 21.30 neemt de professionele docent je mee in de wereld van de pers!

Inhoud

Van de opbouw van een persbericht tot het versturen en het bijhouden van een perslijst. En we vergeten natuurlijk ook de titel van het persbericht niet. Want voor je het weet breng je ‘fake news!’. Met een praktijkopdracht en een kleine groep duiken we meteen het diepe in, zodat je na 2 x 1,5 uur meteen aan de slag kan met de materie bij je eigen fractie of afdelingsbestuur.

Een persbericht is, de naam zegt het al, een bericht aan de pers. Over een actueel en nieuwswaardig onderwerp. Als het onderwerp van je persbericht actueel is, en nieuws brengt dan verhoogt dat de kans dat het gepubliceerd wordt, of dat de interesse van de pers wordt gewerkt. Het doel van het persbericht is het wekken van interesse en aandacht van de pers voor een specifiek onderwerp. Zij bepalen of ze iets doen met de informatie die je ze geeft. Of ze er iets over publiceren, of ze contact met je opnemen, of ze er iets mee kunnen doen. Zij zijn de essentiële schakel tussen jou en je publiek. Zij bepalen of ze iets plaatsen, dat zijn ze namelijk niet verplicht. Dit vraagt een andere manier van denken dan bijvoorbeeld het schrijven van een blog, waarmee je direct contact legt met je publiek. Daarover gaan we het in dit webinar uitgebreid hebben.

Ook besteden we aandacht aan het enorme belang van betrouwbaarheid. Overdrijven met een knipoog kan, maar het is een wankel evenwicht. Zolang je een betrouwbare bron van informatie voor de regionale pers bent, werkt dat alleen maar in je voordeel, en in het voordeel van de fractie/afdeling. Publiciteit is toch een essentieel onderdeel van lokale politiek.

Prijs

De cursusprijs bedraagt € 52,50

Wat is live online onderwijs?

'Persberichten schrijven' is live online onderwijs; een soort webinar, maar dan in een klein groepje van 6 a 8 personen. De cursus is geheel online met opdrachten tussen de twee live online bijeenkomsten door en ook erna. Deze opdrachten worden nagekeken door de docenten. Je logt in via de online leeromgeving en komt dan in een digitale klas, samen met je klasgenoten. Je kan elkaar horen en zien, én je kan de presentatie zien van de docent en interactief chatten of op het whiteboard schrijven.
Gewoon lekker thuis of onderweg, vanachter de keukentafel of achter je bureau op zolder. Kopje koffie of thee erbij en leren maar!

Wil je vaker het nieuws halen?

• Wil je je kiezers beter laten zien wat je bereikt hebt? Dan is dit webinar iets voor jou!

Landelijk/​Provinciaal