Omschrijving

In deze online cursus staat de staatkundige en politieke geschiedenis van Nederland centraal. De eenwording van ons land, de opkomst van de democratie, maar ook belangrijke maatschappelijke en parlementaire gebeurtenissen komen in deze module aan de orde.

Pia Lokin - Sassen (tot juni 2019 lid van de CDA-fractie van de Eerste Kamer en oud-docente Staatsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen) heeft de tekst voor deze cursus geschreven.

Doel & Doelgroep

Doel

Kennis vergroten van de staatkundige en politieke geschiedenis van Nederland: van de eenwording van het land en de opkomst van de democratie, maar ook van maatschappelijke en parlementaire gebeurtenissen die meer recent speelden.

Doelgroep

Alle CDA'ers die meer kennis en inzicht willen krijgen in de staatkundige en politieke geschiedenis van Nederland of deze kennis willen opfrissen.

Inhoud

In deze online cursus staat de staatkundige en politieke geschiedenis van Nederland centraal, vanaf de periode van Karel V (1500) tot heden.De eenwording van ons land, de opkomst van de democratie, maar ook belangrijke maatschappelijke en parlementaire gebeurtenissen komen in deze module aan de orde.

Werkvormen & Opzet

In deze cursus luister je naar enkele geluidsopnames, waarin je een uiteenzetting krijgt over de belangrijkste historische gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis. De geluidsopnames zijn te downloaden, zodat je deze ook op een ander device kunt afspelen en beluisteren.

De tekst die ten grondslag ligt aan de geluidsopnames is te downloaden en kun je nalezen.

Je sluit de cursus af met het maken van een online eindtoets. Bij een voldoende score voor deze toets ontvang je het certificaat.

Prijs

€ 25,-

Tijdsduur

Deze cursus kan geheel zelfstandig en in eigen tempo online doorlopen worden. Het doorlopen van de module duurt naar schatting circa 4 uur.

Deze module kun je los volgen, of als onderdeel van de Steenkamp Leergang. Wil je alle 12 modules volgen en het certificaat Steenkamp Leergang behalen? Meld je dan aan bij het Portaal Steenkamp Leergang. Via dit portaal krijg je toegang tot de twaalf modules waaruit de leergang is opgebouwd. Je bepaalt zelf op welk moment je een module volgt en je betaalt per module. Het portaal registreert je vorderingen (behaalde modules).

Landelijk/​Provinciaal